Elena Rybakina wint de Australian Open en behaalt daarmee haar tweede Grand Slam-titel.

MELBOURNE, Australië — Elena Rybakina won zaterdag de Australian Open met een 6-4, 4-6, 6-4 overwinning op de nummer één van de wereld, Aryna Sabalenka. Daarmee nam ze revanche voor haar nederlaag in de finale in 2023.

Vier jaar geleden won ze de eerste set, maar verloor ze de finale in drie sets. Deze keer, na in de eerste game een break te hebben geplaatst en de eerste set te hebben gewonnen, herstelde ze zich na het verlies van de tweede set en een 3-0 achterstand in de derde. Ze won vijf games op rij en maakte het vervolgens af met een ace op haar eerste matchpoint.

Het was de tweede grote titel voor de als vijfde geplaatste Rybakina, die Wimbledon in 2022 won en vier jaar geleden als enige winnaar van een Grand Slam-toernooi aan de finale van de Australian Open begon.

Terwijl Sabalenka nog drie Grand Slam-titels won, waaronder twee opeenvolgende overwinningen in Australië en de US Open van 2024 en 2025, daalden de resultaten van Rybakina en bereikte ze pas in dit toernooi weer een Grand Slam-finale.

Een overwinning op Sabalenka tijdens de WTA Finals afgelopen november heeft haar carrière een andere wending gegeven.

Rybakina ging vanaf het begin in de aanval en haar service was sterk, met zes aces. Afgezien van de twee breaks aan het einde van de tweede set en het begin van de derde, wist ze zes breakpointkansen af ​​te weren.

Terwijl Sabalenka’s gegrom en gebrul steeds luider werden en haar uitbundige “kom op!”-kreten steeds vaker te horen waren naarmate de wedstrijd vorderde, behield Rybakina een kalme, bijna serene houding.

Uiteindelijk liet ze haar service en haar returns voor zich spreken.

De twee omhelsden elkaar bij het net. Rybakina sloeg met haar linkerhand op de snaren van haar racket en stak triomfantelijk haar arm omhoog naar het publiek.

Bron: ESPN

Share article

Latest articles